Automobilia.ro
CES

Saab Sonet

Modelul Sonett 1 (foto 3), lansat de Saab in 1956 si fabricat in doar sase exemplare, nu a trecut neobservat datorita performantelor sale. La inceputul anilor ’50, Rolf Mellde, inginerul motorist al firmei Saab si un mare entuziast al sporturilor cu motor, impreuna cu Lars Olov Olsson, Olle Linkdvist, si Gotta Svenssona au realizat un prototip, denumit Super Sport. Cei patru ingineri si-au realizat opera in mare secret, intr-un hambar din Asaka, localitate situata in apropierea uzinei Saab din Trollhättan. Cei patru ingineri au lucrat la proiect in timpul liber, avand la dispozitie un buget de doar 75.000 de coroane suedeze. Caroseria sport roadster cu doua locuri, cu o aerodinamica exceptionala si masa totala de doar 600 kg asigurau automobilului performante remarcabile. Acest lucru nu a mirat pe nimeni, firma Saab, celebra pentru productia de avioane, folosind concepte si tehnologiile aviatice pentru productia acestui automobil. {asiul,  proiectat de designerul suedez Sixten Sason, cantareste doar 70 kg. Saab Sonett 1, cunoscut si sub numele de Super Sport sau Saab 94, a fost lansat la 6 martie 1956 in cadrul Salonului Auto de la Stockholm si a fost produs pana in 1957 in doar 6 (sase) exemplare. Automobilul, echipat cu un motor in doi timpi, trei cilindrii si doar 748 cmc (57 CP) atingea viteza maxima de 155 km/h. Celebrul pilot Erik Carlsson a doborat pe circuitul Falkenberg recordul Suediei la categoria sub 750 cmc, atingand 159,4 km/h pilotand un Sonett 1.  Caroseria prototipului, construita din fibra de sticla, a folosit drept model pentru realizarea celorlalte cinci. Astazi modelul este foarte rar, doua exemplare fiind conservate in S.U.A. , dintre care unul la GM Heritage Center. Erick Carlsson s-a reintalnit cu prototipul Sonett 1, complet restaurant, in 1996, la aniversarea a patru decenii de la stabilirea recordului de viteza. Saab planificase pentru anul 1957 o productie de 2000 de unitati pentru ca modelul sa poata fi omologat pentru cursele pe circuit, performantele urmand a fi crescute la 190 km/h. Se intentiona si participarea la Raliul Mille Miglia. Modificarile de regulament survenite, prin care se permitea participarea masinilor cu modificari nelimitate, au dat peste cap planul suedezilor si simultan cu pierderea parghiei publicitare reprezentata de cursele de circuit s-a pierdut si interesul economic pentru acest proiect. Saab putea dupa noile regulamente sa participe la competitii utilizand modele de serie  modificate deci nu se mai impunea construirea unei game distincte. Totusi proiectul Sonett nu a fost abandonat,  Sonett 1 fiind inlocuit la inceputul anului 1957 de coupe-ul Sonnet 2 (foto sus, 1, 4, 6), care impreuna cu ultima serie, Sonnet 3 (foto 2 si 5), a fost produs in 10.219 exemplare.

Galerie foto

 


Galerie foto

Bursa colectionarilor


Despre companie Servicii oferite Prezentari Evenimente Istorie Muzee Restaurare Colectii si colectionari Motorsport istoric Personalitati Concursuri Arhiva online Galerie foto Bursa colectionarilor Utile