Automobilia.ro
CES

Mazda Cosmo Sport

Mazda a prezentat primul sau automobil echipat cu motor rotativ in mai 1967. Modelul Cosmo Sport nu a fost un succes de vanzari insa a reusit sa aduca o mare notorietate marcii Mazda. La inceputul anilor ’60 Mazda era o companie de mici dimensiuni care nu reusise sa-si faca o imagine puternica pe piata auto. Compania era in cautarea unei solutii care sa-i asigure o pozitie mai buna pe piata. Motorul rotativ, proiectat de germanul Felix Wankel in 1957, fusese deja achizitionat de mai multe firme producatoare de automobile , printre care si Mazda care a decis sa-l foloseasca in productia de serie. Problemele nu au intarziat sa apara toti cei care isi propusesera sa utilizeze motorul rotativ abandonand rapid proiectul. Mazda a testat motorul rotativ cu unu, doua si trei rotoare. Varianta cu un singur rotor, lansata in productia de serie de firma NSU, functiona exceptional la turatii mari, insa avea un mers  neregulat la turatii joase, aparand vibratii foarte mari si manifestandu-se o lipsa de putere. Mazda a optat in final pentru motorul rotativ cu doua rotoare, reusind sa rezolve toate problemele de fiabilitate, folosindu-l si astazi cu succes la seria RX. Modelul Cosmo Sport a fost testat timp de sase ani perioada in care au fost parcursi peste 3.000.000 km. Mazda a utilizat 60 de automobile de test care au parcurs cele mai variate tipuri de drumuri prin intreaga Japonie. Datele colectate au fost foarte importante pentru pregatirea productiei de serie care a debutat in mai 1967. Designul extrem de futurist al automobilului nu a trecut  neobservat presa vremii mentionand unanim ca este cu cel putin cu o decada inaintea oricarui automobil de pe piata.  Caroseria are o serie de elemente preluate de la modele europene celebre in epoca (partea anterioara) pe care le combina intr-un mod original cu elemente specifice automobilelor americane (partea posterioara, stalpii plafonului). Mazda a fabricat modelul Cosmo Sport in doua serii, prima, produsa doar doi ani, pana la mijlocul anului 1969, fiind echipata cu motorul rotativ L10A de 110 CP si o cutie manuala cu patru trepte. A doua serie, produsa pana in 1972, a fost echipata cu motorul L10B de 128 CP, viteza maxima crescand la 120 mph, ceea ce facea din modelul Cosmo Sport sa fie unul din cele mai rapide coupe-uri de pe piata la acea ora. Interiorul elegant finisat in materiale de calitate a constituit unul din punctele de atractie ale modelului. Automobilul are o buna tinuta de drum, desi directia este greoaie in lipsa mecanismul servo. Mazda Cosmo Sport nu a reusit sa devina si un success comercial, datorita pretul ridicat si a livrararii exclusiv in configuratia cu postul de conducere pe partea dreapta. In perioada 1967-1972 au fost produse 1519 unitati dar acesta a fost numai inceputul unei lungi istorii. Debutul firmei Mazda in competitiile automobilistice a fost posibil gratie modelului Cosmo Sport. In august 1968 Mazda a participat la cursa de anduranta Marathon de la Route, desfasurata pe circuitul Nurburgring, ocupand pozitia a patra. Desi nu s-a clasat pe podium obiectivul de a demonstra fiabilitate motorului rotativ a fost atins. Cursa s-a desfasurat pe durata a 84 de ore, motorul Mazda rezistand fara probleme. Cei mai inversunati opozanti ai motorului rotativ s-au vazut nevoiti sa recunoasca ca Mazda reusise sa perfectioneze motorul rotativ aducandu-l la o fiabilitate comparabila cu cea a motoarelor clasice. Anul acesta firma Mazda aniverseaza 45 de ani de lansarea primul automobil de serie echipat cu motor rotativ. Povestea de succes continua cu seria RX.        Translate everything to Română

Foto : Mazda Press

 

Galerie foto

 


Galerie foto

Bursa colectionarilor


Despre companie Servicii oferite Prezentari Evenimente Istorie Muzee Restaurare Colectii si colectionari Motorsport istoric Personalitati Concursuri Arhiva online Galerie foto Bursa colectionarilor Utile