Automobilia.ro
CES

IV Concursul de eleganta Sinaia 2014

Am asteptat sa treaca mai bine de doua saptamani de la cea de-a patra editie a Concursului de Eleganta Sinaia pentru a va transmite cateva ganduri personale si pareri culese de la participanti, juriu, parteneri , public. Intre timp impresiile s-au sedimentat, daca mi-e permisa o gluma, fara vreo contributie speciala a zdruncinaturilor incasate pe parcursul raidului 4x4 «Cu zimbrul prin Carpati». Am sa incep cu participantii, mult mai conectati la eveniment ca in anii precedenti, ceea ce a contribuit la simplificare misiunii echipei organizatorice. Masinile au fost pregatite exemplar, incepand cu documentatia si terminand cu cele mai mici detalii. Stiu ca in cateva cazuri au fost si dezamagiri si ma refer aici la cei care nu au fost acceptati in competitie.  La toate concursurile exista o prejurizare si rezultatul cred ca s-a vazut in calitatea automobilelor prezente de la an la an. Un concurs de eleganta nu e o expozitie periodica, cum e cazul intalnirilor amicale de primavara-toamna , unde e un bun prilej ca un coleg cu mai multa experienta sa-ti atraga atentia ca mai ai de lucru la masina. Un concurs de eleganta este inainte de toate un spectacol si ca la orice spectacol « distributia» este foarte importanta. Exista desigur si situatii in care pentru frumusetea competitiei, mai exact necesitatea de a avea minim 3 masini in fiecare categorie, esti nevoit  sa acccepti si automobile care ar mai avea nevoie de retusuri. S-a intamplat asta la Categoria Antebelic la toate editiile si nu pot decat sa sper ca din 2015 acest lucru sa fie istorie. Fondul de masini antebelice e in continuare foarte mic si solutia aleasa a fost apreciata pozitiv de membrii juriului. Alternativa ar fi fost ca berlinele sa concureze la un loc cu coupe-urile si asta rapea din farmecul concursului. Dupa festivitatea de premiere toti participantii erau fericiti indiferent de pozitia ocupata. Normal as spune pentru ca toti au contribuit la reusita unui eveniment de inalta clasa. Exista si o exceptie, pe care din respect pentru persoana respectiva n-am s-o dezvalui. Ii inteleg amaraciunea si astept sa avem o discutie lamuritoare pentru ca este unui din cei care da valoare acestei miscari. Am retinut reprosul unor concurenti ca nu toti membrii juriului s-au oprit sa le analizeze automobilul.  As vrea sa fac cateva precizari, in baza celor observate la alte concursuri europene. In primul rand nu putem avea pretentia ca membrii juriului sa fie specialisti in absolut toate marcile. De aici si impartirea responsabilitatilor, in sensul ca la sedinta tehnica fiecare mentioneaza ce masini  poate analiza mai amanuntit si isi impart sarcinile. In al doilea rand, dupa evaluarea generala a automobilelor, juriul isi creioneaza déjà un top. In functie de numarul de masini el poate fi de 4-5 sau mai multe masini. Unde lucrurile sunt clare ei nu insista, alocand timpul studierii mai amanuntite a automobilelor care sunt de valori sensibil egale. Iar anul acesta au fost cel putin 5 automobile care putea spera la titlul de Best of Show. Pe langa automobilul castigator, Lancia Astura, in opinia mea, Chrysler, Delahaye, Rolls Royce Phantom  si Mercedes 300 SL puteau aspira la cel mai important premiu. In concluzie la categoriile unde lucrurile sunt foarte clare si discutiile cu proprietarii pot fi mai scurte sau in unele cazuri se poarta in formatie incompleta. Asta nu echivaleaza in nici un caz cu lipsa de respect fata de proprietar, s-au mai rau, cu faptul ca juriul nu si-a facut treaba corect. Prestatia foarte buna a proprietarului in fata juriului, si ma refer aici la prezentarea masinii, documentatie, informatii, e un factor care contreaza insa nu poate inclina balanta foarte mult.  Nu pot sa nu penalizez dezertarea unui concurent care s-a grabit spre casa lasand la festivitatea de premiere o pozitie a podiumului goala la o categorie. Asa ceva sper sa nu mai vedem niciodata.   Si ca sa revenim la plusurile editiei recent incheiate nu pot sa nu remarc prezenta unui numeros public care parca de la o editie la alta devine tot mai avizat asupra fenomenului. Déjà exista numeroase familii care desi nu au vehicule istorice vin an la an la Sinaia pentru a asista la concurs. Am inceput sa ne cunoaste, sa facem schimb d eimpresii sau sa depanam amintiri de la editiile precedente, oamenii trimit fotografii si impresii pe adresa clubului dupa eveniment. Ieri de exemplu am primit o scrisoare care m-a impresionat, scrisa de la un baiat de 13 ani din Germania. Ne roaga sa-i trimitem afisul concursului pe care l-a vazut si de care s-a indragostit. Si ca el sunt multi copii care la Sinaia s-au indragostit de vehiculele istorice ceea ce reprezinta cel mai important castig. Un moment special a fost « intalnirea » dintre ASR Principele Nicolae, membru de onoare al R.C.R. si automobilul bunicului sau, Morris Minor (1928). Nu pot sa sper decat ca vom revedea acest automobil cat mai curand la Sinaia dupa restaurare. Cateva cuvinte si despre juriu. Concurentii trebuie sa tina cont ca efortul fizic facut de cei care jurizeaza este foarte mare. Sa stai o zi intreaga in picioare nu e simplu deloc. Anul acesta punctarea s-a facut prin metoda comparativa, in cadrul sedintei de jurizare. Mai exact juriul si-a notat o serie de aspecte despre fiecare automobil punctarea facandu-se simultan , in paralel, pentru toate automobilele dintr-o categorie. Pentru ca in unele cazuri au existat automobile care foarte greu puteau fi departajate s-a discutat argumentat iar rezultatele finale, in opinia mea, sunt cele corecte . Reamintesc faptul ca un concurs de eleganta nu este o competitie in care starea de conservare/acuratetea restaurarii sa fie decisive.  Ceea ce conteaza este eleganta de ansamblu a automobilului. Lancia Astura Boneschi este fara dubiu un automobil superb, cu linii atent studiate, care dau o imagine dinamica si atunci cand automobilul stationeaza. Batalia, in viziunea juriului, s-a dat cu Chrysler Thomas Special, un alt automobile exceptional. Pare nedrept dar castigator a fost un singut automobil.   Unul din cele mai mari castiguri ale editiei 2014 a concursului a fost prezenta la Sinaia, in calitate de Presedinte al juriului, a cunoscutului colectionar italian Corrado Lopresto, care a promis ca va reveni in Romania si la editiile viitoare. Cu experienta a peste 175 de concursuri de eleganta la care a participat, ultimul in weekendul trecut (Best of Show la Baden Baden), Corrado Lopresto reprezinta cel mai bun barometru al calitatii concursului de la Sinaia. Am stabilit sa ne vedem la salonul milanez de vehicule istorice pentru a discuta pe marginea concursului si sunt convins ca voi primi cele mai bune recomandari astfel incat sa ardem cat mai rapid etapele care ne despart de prima liga a concursurilor europene de eleganta. Un alt lucru pe care il apreciez si vreau sa-l remarc este colaborarea absolut fantastica dintre firmele participante la concurs. Desi concurente pe anumite paliere, firmele Oldtimer Studio, Heritage Auto si High Class Auto si staff-urile lor au contribuit fiecare la reusita acestui eveniment. A fost extrem de placut sa-i vad discutand colegial, primind cu respect deciziile juriului si vreau sa le multumesc pe aceasta cale. Opinia cum ca e nedrept sa pui in competitie firme si colectionari privati mi se pare ilogica de vreme ce in ecuatia concursului intra masini si nu oameni iar formula ca firma care a restaurat un automobil sa-l prezinte intr-un concurs  nu s-a inventat la Sinaia.  Doua din premiile acordate, respectiv pentru cea mai mare distanta parcursa pe roti si  pentru restaurare personala, cred ca recompenseaza deopotriva  omul si masina. Fiind un concurs in care gustul si preferintele juriului au o mare influenta asupra rezultatului final e absolut clar ca intotdeauna vor exista concurenti carora li se va parea ca rezultatul a fost unul nedrept. Nu pot decat sa sper ca analizand totul la rece fiecare participant care nu a obtinut locul/spremiul sperat va realiza ca indiferent cat de mult isi iubeste si isi apreciaza automobilul personal castigatorul a avut ceva in plus iar o infrangere e cea mai buna baza pentru o viitoare victorie. Faptul ca pana acum la Sinaia, preferinta juriului nu a fost niciodata aceeasi cu a publicului care si-a votat automobilul preferat vine sa confirme cele spuse anterior. Ar mai fi multe de spus, poate voi mai reveni asupra evenimentului pe blog,  inchei multumind partenerilor si sponsorilor evenimentului, gazdelor noastre Primaria Orasului Sinaia si Muzeul National Peles, care au avut o contributie majora la reusita acestui eveniment. In plan organizatoric este intotdeauna loc de mai bine asa incat demaram inca de pe acum organizarea editiei viitoare a concursului. Invit posesorii de vehicule istorice care isi doresc sa participe in 2015 sa faca acelasi lucru, pentru a scapa de stresul finalizarii automobilului in preziua concursului.    

Galerie foto

 


Galerie foto

Bursa colectionarilor


Despre companie Servicii oferite Prezentari Evenimente Istorie Muzee Restaurare Colectii si colectionari Motorsport istoric Personalitati Concursuri Arhiva online Galerie foto Bursa colectionarilor Utile